Skôr než sa pustíme do bezhlavého vymetania milánskych butikov, outletov a vintage obchodíkov, ujasnime si pojmy. Hoci má taliančina toľko výrazov pre nakupovanie, že by to zaplnilo menší synonymický slovník, v Miláne sa robí “shopping”! A že sa teda robí naozaj dôkladne 🙂 Nakupovanie je nepochybne jedným z hlavných cieľov, ktorý ročne priláka do mesta milióny turistov z celého sveta.

Záťah na milánske predajne môžeme začať na Piazzale Loreto. Dostanete sa sem červenou M1 aj zelenou M2 linkou metra. Tu sa začína Corso Buenos Aires, jedna z najdôležitejších komerčných tepien Milána. So svojimi 1600 metrami sa radí k najdlhším obchodným promenádam Európy a nájdete na nej vyše 350 obchodných prevádzok viac-menej cenovo dostupných odevných značiek.(napr. H&M, Zara, Desigual, Calvin Klein Jeans, Benetton, OVS, Pepe Jeans…), parfumérií a obchodov s kozmetikou (Sephora, L´Occitane či Douglas) športového oblečenia a obuvy (Foot Locker, Puma, Adidas a iné), klenotov (Swarovski, Pandora, Stroili d´Oro, Rebecca…) či kabeliek a doplnkov (O´bag, Kipling, Fossil…). Pauzu a občerstvenie si môžete dopriať v niektorom z fast foodov, v kaviarni alebo v rozľahlom parku za Porta Venezia, kde ulica končí.

Odtiaľ je to už len na skok do najluxusnejšej časti Milána, ktorá je označovaná ako Quadrilatero della Moda (módny štvoruholník). Ide o štvrť lemovanú ulicami Corso Venezia, Via Spiga, Via Manzoni a Via Montenapoleone. Nachádzajú sa tu butiky a showroomy prestížnych módnych a dizajnérskych značiek. Konkrétne Via Montenapoleone je na prvom mieste v rebríčku európskych nákupných promenád, pred parížskou Avenue Montaigne a Calle de Ortega Y Gasset v Madride. Priemerná účtenka, vystavená v tunajších butikoch, sa pohybuje okolo sumy 2.000 eur. Najviac utrácajú cudzinci, najmä Číňania, Rusi a turisti z Blízkeho Východ. Tržby na Via Montenapoleone predstavujú 36% z celkového zisku všetkých milánskych obchodov!

Návšteva štvrte s butikmi najluxusnejších módnych značiek je povinnou jazdou vari každého milánskeho turistu.

Aj keď si nepotrpíte na vymetanie obchodov a úspešne v sebe potláčate nákupný impulz, túto malebnú štvrť by ste pri návšteve Milána nemali vynechať. Či už kvôli nápaditým vitrínam, pokojnej atmosfére alebo len preto, že Miláno jednoducho módou žije. Možno tu narazíte aj na Marka Zuckerberga, ktorý si tu pred pár rokmi zaobstaral 800-metrový podkrovný byt. Hneď šesť nehnutelností v tejto luxusnej časti mesta vlastnia aj ešte maloleté deti Angeliny Jolie a Brada Pitta.

Ulice módnej štvrte vás nasmerujú priamo do centra mesta k milánskemu dómu. Ani tu nákupné možnosti nekončia, práve naopak. Od kostola San Babila až ku katedrále vás povedie Corso Vittorio Emanuele II., ktoré je zároveň obchodnou pasážou. Nájdete tu cenovo prístupné aj luxusnejšie obchody. Množstvo renomovaných značiek na siedmich poschodiach ponúka módny mall Rinascente hneď pri milánskom dóme. Ide o jeden z najstarších obchodných domov, ktorý svoje brány otvoril po prvý raz pred sto rokmi. Nedávno prešiel zásadnou rekonštrukciou a získal titul „The best department store of the world“.

Nakupovanie niekedy vyčerpá aj trénovaných jedincov 🙂

Ďalšou zastávkou s bohatou históriou je neďaleká Galéria Vittorio Emanuelle II., ktorá spája Piazza Duomo s Piazza della Scala s rovnomenným operným domom. Ide o tradičné miesto stretnutí milánskej smotánky. Bohatá mozaiková dlažba, fresky, presklená kupola a jednotný štýl vývesných tabulí dotvárajú elegantnú atmosféru čias dávno minulých. Galériu navrhol architekt Giuseppe Mengoni, jej otvorenia sa však nedočkal. Deň pred inauguráciou spadol z lešenia pri kontrole posledných dokončovacích prác. Otvoriť obchod v galérii je otázkou prestíže a dovoliť si ho môžu len najlukratívnejšie značky, keďže ročný nájom sa pohybuje v miliónoch. Napr. Prada zaplatila minulý rok deväť miliónov len za prenájom priestorov, Massimo Dutti niečo cez 3 milióny.

Galéria Vittorio Emmanuele II. je nazývaná aj “obývačkou Milánčanov”.

Tak ako Rím má svoj rituál s hádzaním mince do Fontány De Trevi, ktorá má zaručiť návrať do Večného mesta, aj Miláno má podobný obrad, hoci menej romantický. Ak sa chcete v budúcnosti do mesta vrátiť, musíte sa zatočiť na päte na býčích semeníkoch. Konkrétne na mozaike, ktorá zobrazuje erb Turína a nachádza sa v ľavom krídle galérie. Minúť ju nemôžete, keďže je stále obkolesená turistami a dlhodobým „používaním“ bola doslova zošúchaná až na kameň. Po nespočetných renováciách nahradili  býčie atribúty kovovou platničkou, po ktorej však tiež ostala iba priehlbina. Takto pred rokom ju znovu zrekonštruovali, tak sa bežte zatočiť, kým je na čom 🙂 .

Či už vaše kroky od milánskeho dómu budú smerovať k neďalekému Castello Sforzesco či k Bazilike San Lorenzo, vašu trasu budú naďalej lemovať desiatky a desiatky obchodov. K bazilike prejdete po rušnej Via Torino.  Nájdete tu najmä obchody s obuvou (Geox, AW-Lab, Camper, Treesse, size?, atď) a oblečením a bielizňou,(Mango, Levis, Oysho, Desigual, OVS, Zara, H&M, Francomina, Terranova, Tezenis, Yamamay, Victoria´s Secret, Guess…) K hradu vás dovedie Via Dante cez Piazza Cordusio.

Piazza Cordusio mení svoj vzhľad a onedlho sa z nej stane ďalšia obchodná zóna.

Námestie bolo donedávna sídlom bánk, úradov a inštitúcií. Onedlho sa však zmení na obchodnú zónu. Do konca roka 2018 by tu mala byť otvorená aj prvá prevádzka Starbucks. Taliani, no najmä Milánčania, pociťujú absenciu tejto siete kaviarní ako veľkú krivdu. Hoci káva, ktorú Starbucks predáva, sa nevyrovná espressu priemerného baru na periférií ktoréhokoľvek mesta na polostrove, Starbucks je zrejme otázkou prestíže. Aspoň desať rokov sa periodicky vynárajú správy o jeho príchode do Milána, no zataľ čo na Slovensku sa prvá káva tejto značky začala predávať na benzínkach, otvorenie pobočky v Miláne musí byť štýlovejšie. Kaviareň bude sídliť v honosnej historickej budove niekdajšej centrálnej pošty s rozlohou 2400 metrov štvorcových a bude mať jedinečný dizajn.

Malé vintage obchodíky, antikvariáty a bottegy miestnych tvorcov sú v historickej štvrti Brera, na Porta Ticinese a v charakteristickej štvrti Navigli, ako aj v časti Isola.

Útulné a nápadité obchodíky s vintage a homemade výrobkami nájdte na Corso Ticinese.

V centre Milána nenájdete klasické nákupné centrum, hoci v jeho okolí sa to nimi len tak hemží. Najnovšie je v mestečku Arese a je také rozľahlé, že tam pokojne môžete zabiť celý deň. S jeho názvom si majitelia hlavu nelámali a nazvali ho jednoducho Il Cetro. Najpohodlnejšie a bez prestupovania sa tam dostanete kyvadlovou dopravou zo Stazione Centrale. Cesta trvá polhodinu a obojsmerný lístok stojí 5 euro. Tu sú časy odchodov a ostatné info.

Bližšie je nákupné centrum, alebo lepšie povedané, nákupná zóna CityLife Shopping District. Nachádza sa v rovnomennej štvrti mesta, ktorá v posledných rokoch prešla zásadným restylingom. Dopravíte sa sem bledofialovou linkou metra M4 a vystúpite na stanici Tre Torri (Tri veže). Tie veže sú tam zatiaľ len dve a ide o jedny z najvyšších stavieb Milána. V tej vyššej, ktorá sa ľudovo nazýva “rovná”, má sídlo poisťovňa Allianz. Druhú “zatočenú” navrhla nedávno zosnulá archistar Zaha Hadid a onedlho sa do nej nasťahuje ďalšia poisťovňa Generali (poisťovníctvo očividne dobre vynáša!). Tretia “krivá” veža od architekta Daniela Libeskinda už rastie ako z vody a vraj tu bude mať sídlo spoločnosť PWC. No a na námestí pod nimi sú rozhodené obchody. Je tam aj zatiaľ prvá DM drogéria v Taliansku 🙂

Nová nákupná zóna v prudko rozvíjajúcej sa štvrti City Life.

Mestskou hromadnou dopravou (zelená linka M2, zastávka Assago – Millefiori Nord) sa dostanete do staršieho nákupného centra Milanofiori v Assagu. Je tam okrem iného obrovská predajňa Carrefouru a cez cestu aj kino s desiatimi sálami a predajňa Leroy Merlin, niečo ako naše OBI (to len keby ste si vo voľnom čase chceli niečo ustružlikať 🙂 )

Na periférii v mestečku Rozzano je nákupné centrum Fiordaliso (nevädza). Neviem, odkiaľ vzali majitelia tento názov, ale zrejme pole, na ktorom centrum postavili, bolo posiate nevädzami, a tak chceli vzdať hold prírode, ktorá vzala za svoje. Na druhej strane zdobí centrum najväčšia vertikálna záhrada v Taliansku s dvesto druhmi rastlín, ktorá bola v roku 2013 zapísaná aj do Guinessovej knihy rekordov. Ak by ste túžili na vlastné oči vidieť tú nádheru, dopravíte sa sem električkou č. 15 a z konečnej ešte dáte zo päť minút peši.

V dedinke Locate Triulzi na juhu od Milána na mieste bývalého prekladiska vyrástlo nákupné centrum Scalo (čo znamená prekladisko). Podobne ako centrum v Arese ponúka dopravu kyvadlou dopravou. Táto je síce zadarmo, ale chodí len od štvrtka do nedele dvakrát za deň zo Stazione Centrale a largo Cairoli (to je námestie pred Castello Sforzesco). Viac info tu.

Miláno však nie sú len tradičné obchody, mesto nesklame ani milovníkov jarmokov a trhov. Trhy s ovocím, zeleninou, rybami, drobným spotrebným tovarom a oblečením sa konajú pravidelne týždenne v každej štvrti mesta. Ich úroveň je rôzna, no časom si každý nájde miesto, kam chodí nakupovať s radosťou. Znalci miestnych jarmokov s netrpezlivosťou čakajú na putovný trh obchodníkov z Forte dei Marmi. Ide o združenie renomovaných trhovníkov, ktorí ponúkajú kvalitný, no aj drahší tovar všetkého druhu – od potravín až po obuv, kožené výrobky, bižutériu či posteľnú bielizeň. Pre fajnšmekrov a milovníkov antikvariátu a vintage je určený blší trh v pôsobivom prostredí milánskych Navigli (bývalé splavovacie kanály) každú poslednú nedeľu v mesiaci. Brehy kanálov dvakrát do roka ožijú aj pestrofarebnou záplavou kvetov. Deje sa tak pri príležitosti podujatia Fiori e Sapori (Kvety a chute) vždy v apríli a októbri. Potechou pre oči je aj podobný kvetinový trh Flora et Decora v priestoroch starovekej baziliky San Ambrogio, ktorý sa koná okolo 20. apríla.

Jarná edícia kvetinového trhu v oblasti Navigli je pastvou pre oči.

Niektoré z jarmokov majú stáročné tradíciu a sú pevným bodom v kalednári starých Milánčanov. Patrí medzi ne El Tredesin de marz, ktorý oslavuje príchod jari a koná sa na Porta Romana v nedeľu pred alebo po 13. marci. Trh sprevádza bohatý kultúrny program. Vari najznámejším a najobľúbenejším trhom je predvianočný Oh bej! Oh bej!, ktorého tradícia siaha až do roku 1288. Začína sa tradične 7. decembra na sviatok patróna mesta sv. Ambróza a trvá až do nasledujúcej nedele. Stovky stánkov s najrozličnejším tovarom v týchto dňoch doslova obkľúčia hradnú pevnosť Castello Sforzesco v samostnom srdci mesta. Odporúčam návštevu v dopoludňajších hodinách. V sobotu a nedeľu sa k trhovníkom musíte doslova pretláčať, menej priebojní jedinci sú iba nedobrovoľne unášaní davom.

Miláno je tiež mestom výstav a veľtrhov. Koná sa tu veľtrh nábytku, dizajnu, knižný veľtrh… Pre bežného návštevníka je asi najatraktívnejšim veľtrh Artigiano in fiera, ktorý sa usporadúva v predvianočnom čase na starom výstavisku Rho Fiera. Trvá sedem dní, vstup je zadarmo a dostanete sa sem pohodlne metrom (červená linka M1 smer Rho Fiera), ktoré vás dovezie doslova až k vstupnej bráne. Ide o remeselný veľtrh, ktorý ponúka výrobky od výmyslu sveta. Najpestrejší je výber kulinárskych špecialít, no nájdete tu aj pestrý výber výrobkov z kože, bižutériu, odevy, domáci textil či keramiku. Návšteva tohto podujatia je prechádzkou rôznymi krajinami za jeden deň. Najskôr sa predstavia jednotlivé regióny Talianska so svojimi dobrotami a charakteristickými výrobkami, nasledujú ázijské krajiny, Južná a Severná Amerika, africké krajiny a svoje zastúpenie tu má aj Austrália a Európa. V každom pavilóne sa koná bohatý kultúrny program a takmer každý stánok ponúka ochutnávku svojich produktov. Hoci je veľtrh hojne navštevaný, výstavisko je veľké, takže sa netvoria dlhé rady. Niektorí návštevníci tu vybavia všetky predvianočné nákupy vrátane darčekov. Prichádzajú sem s prázdnymi cestovnými kuframi a vracajú sa domov s poriadnou nádielkou.

Soľ všetkých druhov, farieb a vôní na predvianočnom veľtrhu Artigiano in fiera na výstavisku v Rho. 

Cestu za nákupmi do Milána je lepšie dopredu naplánovať. Navýhodnejšie je to v čase zliav a výpredajov. Zľavy sú v Taliansku regulované a každý región určuje ich presný začiatok i koniec. Zimné sezónne výpredaje sa začínajú väčšinou deň pred Sviatkom Troch kráľov a trvajú dva mesiace, letné štartujú zväčša prvú júlovú sobotu. Len nedávno schválil páni z regionálnej vlády aj zľavy na Black Friday. Tlačili na to najmä malí podnikatelia. Veľké reťazce totiž populárny novembrový čierny piatok napriek zákazu organizovali, pretože si mohli dovoliť zaplatiť eventuálnu pokutu, malí obchodníci sa však do akcie nezapájali a cítili sa tak diskriminovaní. Veľa obchodov ponúka aj medzisezónne zľavy či akcie rezervované pre verných klientov. Oplatí sa registrovať sa na talianskych verziách internetových stránok obľúbených obchodov, zapísať sa do ich programu či vybaviť si viruálnu vernostnú kartu a sledovať akcie.

Pin It on Pinterest

Share This